2010. február 9., kedd

Panama, a meglepetesek orszaga

Jo par napja nem irtam, de valahogy estefele soha nem volt nyitva internethely, de megvagyunk, sajnos mar keszulunk hazafele, nemsokara megyunk bucsuvacsorazni. A cimbol is lathatjatjatok, hogy Panama nagy meglepetes volt nekem, meghozza kellemes. Az ut elejen talan ezt vartam a legkevesbe, es hat most lehet, hogy Panamat szavazom meg a legjobb helynek a harom orszag kozul. Eloszor is tegnap ert egy magyar vonatkozasu meglepetes: elmentunk egy konyvesboltba, mivel akartam nehany spanyol konyvet venni, hatha lassan kepes leszek eredetiben is olvasni. A konyvesboltba figyelmes lettem Marai Sandor nevere, es kepzeljetek, ott sorakozzott, harom konyve is spanyolul, a panamai bevasarlokozpont egyebkent eleg szuk valaszteku konyvesboltjaban. Le is fenykepeztem, nagy buszken :-)

Na, de vissza egy kicsit az idoben. Utoljara Bocas-bol jelentkeztem, ahol eppen esett az eso. Szerencsere maradtunk meg egy majdnem egesz napot, es Bocas gyonyoru idovel bucsuztatott minket. Ugyhogy ennek oromere eltaxiztunk egy strandra, amirol mar sok szepet hallottunk. De a latottak minden elkepzelesunket felulmultak. Egy gyonyoru obol, ember alig, palmafak, turkizkek tenger... Sot volt egy resze a partnak, ahol tengeri csillagok voltak egesz kozel a sekely vizben, garmadaval. Sajnos csak kb. 3 orat maradhattunk, mert jott ertunk a megbeszelt taxi, de azert igyekeztunk kielvezni minden pillanatot. Azert kellett hamar visszaindulni, mert jegyunk volt az este 7-kor indulo ejszakai buszra, es meg le is kellett zuhanyozni, meg persze ettunk is egyet bucsuzoul, megpedig egy nagyon finom halat. Gyakorlatilag, miota elertuk a costa ricai tengerpartot, kb. 10 napja, nem is ettem mast, csak tengerbol szarmazo dolgokat, kiveve talan egy alkalmat :-)

Szoval, minden elokeszulet utan kimentunk a vizitaxihoz, ahova is nem nagyon fertunk be, csak ugy, hogy leparancsoltak egy helyi erot, azzal, hogy nekunk foglalasunk van (nem nagyon ereztem helyesnek ezt, de hat ment a buszunk, es nem lehetett tudni, mikor megy a kovetkezo hajo), raadasul nekem meg mentomelleny sem jutott, de szerencsere nem is volt szukseg ra. Az ejszakai busz vegre egy rendes WC-s, kenyelmes busz volt, az elso ilyen, amit itt lattunk. Viszont kb. 2 orankent valamiert felkeltettek minket, hol megalltunk pihenni, 2X meg papirokat, utleveleket ellenoriztek, pedig a hatar kozeleben sem jartunk. Panamavarosba hajnali 5-kor erkeztunk, betaxiztunk a LP-bol kinezett hotelbe (Hotel Lisboa, haha, de nem csak en valasztottam ezt), ami sajnos nem volt tokeletes, foleg a szoba merete miatt, de hat hajnalban nem akartunk tovabb keresni. Mivel egyikunk sem aludt tul sokat a buszon, le is fekudtunk egy kicsit pihenni.

A pihenes elhuzodott, ugyhogy 10 fele keltunk fel, igy a varosnezes kicsit csuszott idoben, de majdnem mindent megneztunk vegul. Eloszor elmentunk Panama Viejoba, Panamavaros elso verziojaba, amit a spanyolok a 16. szazadban alapitottak. Nem sok minden maradt meg, legalabbis, latvanyos formaban, csak egy torony, amire fel is masztunk. Innen nagyon szep kilatas nyilott a varosra. Itt kedveltem meg eloszor :-) En meg nem nagyon voltam olyan varosban, ahol sok a felhokarcolo, igy nem is tudtam, tetszenek-e vagy nem, de most mar tudom, hogy igen :-) Panamavaros nagyon fejlodik, miota, ovek a csatorna bevetele, tele van a tengerparttal parhuzamos utcakon epult felhokarcoloval, tiszta Manhatten! Persze hozza a tropusi eghajtat es a Csendes Ocean hatternek, hat, nekem nagyon bejott.

Megneztuk meg az ovarosi reszt, ami egy kis felszigetre epult, es a masodik volt a Panamavarosok soraban. Ez is nagyon tetszett, nemregiben kezdtek felujitani, vannak nagyon tip-top hazak, melletuk meg a hanyatlas diszkret bajat mutato romosabbak. Par ev mulva szerintem iszonyu trendi hely lesz majd, de most meg sok helyi is itt lakik, es nem a gazdagabb retegbol :-) Viszont ok egy kis eletet visznek a varosreszben, teregetessel, az utcan valo letezessel, zenevel.

Meg egy kihagyhatatlan programunk volt, a varoshoz legkozelebb eso zsilipek megtekintese a hires Panama-csatornan. Szerencsenk volt, ket nagy teherszallito hajo atengedeset is lattuk, tenyleg nagyon erdekes. Hatalmas hajok, de a meretuk eppen kiszamitva, hogy atferjenek a csatornan, de ne legyen felesleges kihasznalatlan hely! Mivel mar jo ehesek voltunk, elmentunk vacsizni egy causeway nevu helyre, ami egy ut, ami eloszor a tengerben vezet, aztan 4 kis szigetet kot ossze, es van itt egy csomo kiulos etterem is, nagyon hangulatos.

Masnap, azt hiszem szombaton, elbuszoztunk El Valleba, ahol az ejszakat is toltottuk. Ez egy kis falu egy regi vulkan volgyeben, koros korul hegyekkel, vagyik konkretan a regi krater falaival. Nagyon szep, es ami nagyon jol esett nekunk kb. 10 fokkal huvosebb a fovarosnal. Temeszetesen itt a termeszet csodait elveztuk megint. Lattunk egy kis tortenelmet is regi barlangiras formajaban, megneztunk egy vizesest, negyszogletes fakat (amik sajnos a vartnal kevesbe voltak negyszogletesek) es egy orhidea farmot. El Valle masik nevezetessege a vasarnapi kezmuvespiac. Errefele meg el nehany eredeti indian torzs, es ok arulnak kulonbozo dolgokat. Na, itt vegre egy kicsit bevasaroltam :-) Erdekes dolog meg egyebkent, hogy a panamaiak arcan latszik legjobban az indian eredet, bar a boruk az afrikai hatas miatt sotetebb, mint a tobbi kozep-amerikai orszagban. Nekem nagyon tetszik ez a kombinacio, nagyon szep lanyokat latni errefele.

Vegul pedig ma utunk egyik legjobban vart celpontjaba, Portobeloba utaztunk. Reggel nagyon koran keltunk, mert 7-kor indult a vonat Colon-ba, a Panama-csatorna karib-tengeri vegebe. A vonat nagyon klassz volt, regi kocsikkal es mozdonnyal es beoltozott utaskiserokkel. Egy ora alatt atszeltuk panamat es eljutottuk a Csendes-Oceantol az Karib-tengerig, megpedig a csatorna partjan. Lattunk hajokat most nem zsilipeles, hanem haladas kozben, es a csatorna ket partjan levo lagunakat es tropusi erdoket is nezegethettuk kozben. Colonban felszalltunk egy buszra, amit az eddigi legorultebb sofor vezetett: Schumacher hozza kepest kismiska, es raadasul az eddig hallott legrosszabb helyi zenet bomboltette a hatalmas hangszoroibol.

Itt ugyanis a soforok vagy nem tudom kik minden buszt kifestenek, graffitiznek es belul is sajat izlesuk szerint diszitik, plussallatokkal, keresztekkel, szentekkel, boakkal, minden elkepzelheto dologgal! De akarmilyen lokott is volt a sofor, csak megerkeztunk Portobeloba, ami nem igazan olyan volt, mint kepzeltuk... nagyon szep fekvesu varos, egy obolben, amit korbevesznek a hegyek, de az ido haladtaval, a patinaja igencsak sokatt csokkent... elmeletileg ket erod is van a varosban, de mindketto eleg gazdatlanul nez ki, leginkabb a helyi fiatalok hasznaljak baseball palyanak. Egyebkent erdekes megfigyeles - CR-ben es Panamaban is a Karib tengerpart a fejletlenebb, de magyarazatot meg nem talaltunk erre a fura dologra.

Szoval Portobelo nem igazan jott be, viszont nem volt mit tenni, maradtunk meg egy kicsit, mivel a vonatunk csak 5-kor jott vissza. Nagy nehezen 2 kilometernyi seta utan talaltunk egy ettermet, ahol kiderult, hogy errefele meg fozni sem tudnak rendesen. Az en fokhagymas rakocskaim meg egesz jol sikerult, de a lanyok hala borzalmas volt, a maracuja italunk pedig elkepesztoen edes. Szoval a varva-vart utolso napunk nem sikerult tokeletesen, a hab a tortan az volt, hogy Colonba a reggeli buszsoforunkkel mentunk visszafele is, aki az eltelt kb. 5 oraban megjobban megorult.

Lassan be is fejezem, majd otthon teszek kepeket is a bejegyzesekhez, de itt egyresz nem tul gyors az internet, masreszt ki tudja milyen virusok vannak a gepeken. Holnap kb. 4 kor indulunk, eloszor Miami, remelem onnan elerjuk a londoni gepet, aztan szerdan este 6 korul mar otthon is leszek, ha minden rendben megy!