2010. február 4., csütörtök

Tovabbi idojarasi problemak a paradicsomban

Udvozlet innen Panamabol, Bocas del Torobol, ami eskuszom egy foldi paradicsom! Csak most kint zuhog az eso, kb. fel oraja, es ma mar egyszer esett. Itt sokat esik, az LP csak ennyit ir: "It rains a lot. Period." Bocas del Toro Panama eszaki reszen van, kozel a CR hatarhoz, es ez a nev egy szigetcsoportot takar, plusz annak a "fovarosat" is. Ezek meglehetosen kicsi szigetek, ahol most vagyunk sem lehet nagyobb egy kisebbfajta budapesti keruletnel, viszont nagyon gyonyoruek. Mindenhol zold novenyek, viragok, palmafak, a kisebb szigetek korul mangrove erdok. Ehhez jon az, hogy Bocas, marmint a varos, aranyos szines fahazakbol all, amiknek a parthoz kozeli resze a vizben vegzodo talpazaton all. Nem is lehet mashogy idejonni csak hajoval es repulovel.

Mi termeszetesen hajoval jottunk. Kedd reggel indultunk Cahuitabol, busszal. A hatarig levo kb. 50 km-t sikerult 2.5 ora alatt megtenni, gyakorlatilag minden fanal megalltunk, vagy fel, vagy leszallt valaki. Itt ugyanis ket fele busz van, a directo, ami szepen elindul egy varosbol es megall a vegso celnal, illetve a collectivo, amire boldog-boldogtalan felszall, ahol csak akar. De tenyleg. Vannak ugyan kijelolt megallok, de van amikor kb. 50 meter kulonbseggel megall a sofor, hogy valaki le vagy felszalljon. Ilyen kenyelmesek, bizony. Es nem am, hogy odakeszulodnenek az ajtohoz, hogy csak lepattanjanak a buszrol, hanem jeleznek, es amiko rmegallt a busz, akkor kezdenek szepen osszeszedelozkodni, elvanszorogni az ajtohoz es kenyelmesen lekaszalodni. Na, hat ezert volt 2.5 ora :-)

De vegul csak odaertunk a hatarhoz, ami tulajdonkeppen egy hid volt, de rozoga am. Az egyik oldalon kaptunk kilepo pecsetet CR-bol, aztan a masikon belepot Panamaba, ennyi, semmi faxni, mint a nica hataron a 4szeri utlevel nezelodes! Viszont a hatarhid, az nagyon vicces volt: valoszinuleg regen vonatok jarhattak rajta, mert nem rendes aszfaltos ut, csak egy sinpar es talpfak voltak rajta. Ezekre fektettek nehany pallot hosszaban, amin mehetett a gyalogos forgalom, hat eleg rozoga takolmanynak ereztem, de atetunk a masik oldalra epsegben. Utanunk atment egy teherauto is, nem tudom hogyan, es foleg nem, hogy a meg hidon levo gyalogosok vajon hova huzodtak felre kozben, mert hogy eppen csak teherauto szelessegu volt az egesz.

A hataron maris szolgalatra jelentkezett egy rakat taxis, hogy elvisznek minket a legelso varosba, ahonnan a Bocasba tarto vizitaxik indulnak. Versenytargyalast irtunk ki az arra, aztan megegyeztunk azzal, aki a legjobbat adta, de meg megbizhatonak latszott. Le is szallitott minket a vizitaxihoz, ami hamarosan indult is. Mi voltunk az utolso beszallok, es mivel mar nem nagyon volt hely a hatizsakokat a motorcsonak hatuljara kotoztek csak, egesz uton attol feltem, mikor esik bele, vagy lesz csurom viz. En meg legelol ultem, a sofor vagy kapitany mellett (milye van egy motorcsonaknak?), aki 2 perc mulva Schumachert meghazudtolo sebesseggel robogott. Gondolkodtam is, elovegyem-e a szemeteszacskomat, ha esetleg hanyni tamad kedvem, de aztan nem lett semmi ilyesmi gond.

Mar a kiszallasnal tudtam, hogy szeretni fogom ezt a helyet. A motorcsonakbol mar lattuk a vizre epitett hazakat, utana meg a tobb rendezett utcat is. Szallast sem volt nehez talalni, az eddigi legjobbat raadasul! Pihentunk egy kicsit, aztan setalgattunk, fenykepeztunk. Elvetodtunk a helyi tuzoltosaghoz, ahol is volt egy regi tuzoltoauto, meg 1-2 tuzolto, szerencsere eppen munka nelkul. Meg is engedtek, hogy beuljunk a regi tuzoltoautoba, le is fenykepeztek minket, persze maguknak is! :-)

Mivel mar reggel ota nem ettunk, jo ehesek voltunk, igy beultunk egy etterembe, ami a tengerparti stegre epult. Megint rakot ettem, es nagyon finom volt. A biztonsag kedveert ettunk meg desszertet is, en flan-t valasztottam, egesz finom volt. Vacsi kozben pont a mellettunk levo stegnel kotott ki egy oreg motorcsonakos, igy rogton meg is alkudtunk vele a masnapi turarol a szigetek kozott.

Az etteremben talalkoztunk az eso melletti masik kellemetlenseggel eloszor: megpedig az aramszunettel. Az evesnel meg nem volt gond, meg hangulatos is volt, de kesobb meg egyszer elment az aram, megpedig pont, amikor elkezdtem nektek irni az uj bejegyzest. Ja, es meg valami az aramszunetrol - itt a vizet is arammal cirkulaltatjak, azaz, ha nincs aram, akkor zuhanyozni sem lehet, illetve a WC-t is csak 1* lehet lehuzni :-)Szerencsere azert sokszor nem tortenik allitolag ilyen, es akkor is csak rovid ideig tart.

Ma reggel 10-kor talalkoztunk Mike-kal a csonakossal, de vegul is nem o jott velunk, hanem egy masik csonakos, aki egesz uton harakolt es persze utana kopkodott is, tiszta Azsia filing :-) Eloszor elmentunk egy mangrove fakkal ovezett obolbe, ahol lattunk delfineket! Iszonyu aranyosan uszkaltak fel-le a habokban, jaj, ha lehetne nekem is egyszer egy delfinem! Utana snorkeleztunk egy nagyon klassz korallszirtnel - kepzeljetek, hogy mindenfele szinben jatszottak a korallok, en ilyet meg nem lattam. Volt lila, bordo, kek, sarga, narancs, alatalaban hosszukas alakuak, volt amelyikre egy masik is tekeredett. Voltak halak is, kevesbe szinesek, de szepek. Kar, hogy addigra kezdett befelhosodni, igy nem sutott at a nap a vizen, akkor meg szebbek lettek volna, de igy is nagyon meg voltunk elegedve. Ja, azt el is felejtettem, snorkel elott kikotottunk egy etteremnel, ahol megrendeltuk a kajat, es kesz is lett, mire visszaertunk! Polipot ettem, valamilyen jo kis szoszban, es most olyan rizst kaptunk hozza, amit kokusztejben foztek meg, nagyon finom volt.

Utana elindultunk, hogy strandoljunk egyet a Red Frog strandon, es hogy megnezzuk a piros bekakat, de ukozben annyira elromlott az ido, hogy mondtuk a kopkodosnek, hogy menjunk inkabb vissza Bocas-ba. Remelem holnap kisit sut majd a nap, mert igy nem lesz semmi szinem, mire hazaerek. Eddig tulajdonkeppen osszesen, ha 4 orat voltunk strandon, marmint, amikor a nap is sutott. Persze az arcom, ami mindig kint van, az nagyon barna, es hat kb. ugyis ennyit lattok majd belolem a teli ruhakban, de hat akkor is...

Na, kozben elallt az eso, es meg is eheztem, ugyhogy be is fejezem mara. Holnap meg itt vagyunk Bocasban, aztan egy ejszakai busszal megyunk Panamavarosba, legkozelebb majd onnan jelentkezem!

1. Tetszik, ahogy egyre délebbre mentek, a kaja is egyre jobb:-)
    Sok eső van,írod, és ezek azok az igazi trópusi esők, szóval irgalmatlan zuhi, de közben olyan meleg, mintha zuhanyoznál?

2. @Zolialmatyban: Van amelyik tropusi eso, zuhanyzos formaban, de volt olyan is, amelyik tobb oran at esegetett, amolyan csendes formaban.

3. Kezdek aggódni. Kérek szépen új postot! :)