2010. január 20., szerda

Granada es kornyeke

Ez az utolso reggelunk Granadaban, mindjart indulunk tovabb San Juan del Sur-be, a Csendes Ocean partjara. Itt most reggel 7 ora van, meg mindig a CET szerint mukodunk, ami azt jelenti, hogy nagyon koran, itteni ido szerint 9-kor lefekszunk aludni, reggel meg mar 6-kor fent vagyunk. Ez jo, mert itt este 6-kor mar sotet van, igy sok idonk marad a programokra.
A kovetkezo napot Granada szepsegeinek felfedezesevel toltottuk. Voltunk sok templomban, koztuk a foteri szekesegyhazban, a San Francisco kolostorban, ahol vagy nehany spanyol idok elotti szobor. Voltunk egy regi korhazban is, aminek a nagy reszet mostanra szetlopkodtak, jaj bocsanat ujrahasznositottak hazepiteshez, igy eleg vadromantikus legkore van. A legjobb viszont a La Merced templom volt, eloszor is van benne egy kekszemu Jezus szobor, muanyag baranykaval a kezeben, amit en eloszor kiskutyanak neztem:-) Aztan fel lehet maszni a tetejere, ahonnan nagyon szep kilatas nyilik a varosra, a Nicaragua toval a hatterben.
Na, es a legerdekesebb: pont egy temetes kozepet kaptuk el, ahol is vidam vallasos zenet nyomtak, eppen, hogy nem tancoltak az emberek, a nagy reszuk meg feketeben sem volt. Egesz mas itt a halalhoz valo hozzaallas,mint nalunk, szerintem komolyan hisznek a mennyorszagban, es orulnek, hogy az elhunyt vegre oda kerul...
Mindezek utan jol elfaradtunk,igy beultunk enni. En megprobalkoztam meg egy nica specialitassal, a vigoronnal. Ez ugy nez ki, hogy fott jukka van a tanyer aljan, ratesznek egy csomo kaposztasalatat, es a tetejere meg egy kis toportyut (amit meg is ettem am - ha mar disznohus, akkor legyen a legdurvabb). A jukkat leszamitva egesz jo volt, annak viszont semmilyen ize nincs egyaltalan.
Ebed utan letaxiztunk a tohoz, es megalkudtunk egy motoros hajo tulajdonossal, hogy egy oran keresztul hajokazunk a Las Isletas kozott.

Ezek egesz kismeretu szigetecsket, van beloluk tobb szaz egymas hegyen hatan. Van ahol maganhazak vannak rajtuk, nehany hotelt es ettermet is lattunk, de van amelyik olyan pici, hogy csak ket fa van rajta. Egyebkent nehany elado is volt, kb. 100 ezer dollarert lehet venni egyet!
Usztunk meg egyet a hotelunk medencejeben, aztan elmentunk vacsizni, es kivetelesen nagyon finom nica kajat ettem. Egy egytaletelt, amiben van daralt tortilla, marhahus, es valami szoszban, ugy hivjak, hogy indio viejo, oreg indian. Mivel mar lassan 9 ora fele jart, le is fekudtunk gyorsan.

Tegnap Granada kornyeken jarkaltunk. Reggeli utan egy igazi helyi busszal bementunk Masayaba. A busz kb. 1 ora alatt ert oda, pedig, mint visszafele kiderult csak 15-20 perc az ut kocsival. Viszont a busz meg itt Granadan belul kb 5km-rel ment, utana gyorsabban, de 50 meterenkent megallt uj utasokat felszedni :-) Vegul azert odaertunk, a buszallomason meg egy kedves taxissal megallapodtunk egy korutazasban. Eloszor elmentunk a Masaya vulkan krateret megnezni. Ez egy mukodo vulkan, a kraterbol iszonyu kenszagu fust szallt fel, 1 perc mulva mar mindannyian kohogtunk. Azert meg nezelodtunk egy kicsit, aztan jott Carlos, fiatal turavezetonk, aki elvitt minket a lava barlangokhoz. Ezek hosszu csatorna szeru barlangok, Nicaraguan kivul csak Havaii-on vannak. Kicsit klausztrofobias lettem, mert egy ido utan tok sotet volt, es voltak deneverek is, de batran vegigcsinaltam! Mire visszaertunk, taxisunk mar ideges volt, mert abban egyeztunk meg, hogy 1 orat maradunk a vulkannal, de a tura kicsit tovabb tartott. Persze 5 extra dollar rogton megnyugtatta, a nyelve is megeredt, innentol mar folyton beszelt.

Innen Catarina es Masapete varosokba mentunk, amik a LP szerint kolonialis gyongyszemek. Ha valoszinuleg, aki a konyvet irta, vagy nem jart itt, vagy folyton reszeg volt, mert mi nem talaltunk bennuk semmi kulonoset. Azert nem volt elvesztegetett ido, mert Catarinabol szep kilatas nyilik a Laguna de Apoyo turkizkek vizere, mogotte Granadara es a Nicaragua tora, Masatepeben pedig van egy fekete boru Jezus szobor.

Ezutan visszamentunk Masayaba, ahol a taxist altal javasolt helyi etkezdeben megebedeltunk, hogy legyen eronk a kezmuves piac felfedezesehez. Nekem ez kicsit csalodas volt, mar ez is globalizalt, hasonlo dolgokat lattam mar mindenfele. Viszont tetszettek a kicsit primitiv stilusban festett nagyon szines kepek, csak meg nagyon az ut elejen vagyunk, nem szivesen cipelnem es vigyaznek ra a hatralevo idoben. Remelem Panamaban is vannak ilyenek.
A piac utan visszataxiztunk Granadaba, hogy elerjuk a naplementet a La Merced tornyaban. Sikerult, is nagyon szep volt! Most mar csak a vacsora maradt hatra, es csodalatos modon majdnem 10 oraig fent voltunk!