2011. április 7., csütörtök

Vietnam naposabb oldala

Tegnap este mar akartam irni, de a vegtelenul eltunt szallodai recepcios kozole, hogy "the internet is over". Gondolkodtunk, mi lehet a baj, talan kitort a harmadik vilaghaboru, hogy vege lett az internetnek, de aztan kiderult, hogy csak reggel 8-tol este 8-ig lehet haszalni a hotelben. Hat, nem ez az eddig legjobb szallasunk... Szerencsere az idojaras javult, ahogy lejottunk delre, a harombol ket nap sutott a nap, es ugy nez ki ma reggel is inkabb arra fele hajlik az ido. De inkabb a kalandokrol irok, nem egy egesz oldalas idojarasjelentest.

Hueban vegul is ket napot tolottunk, megneztuk a citadellat, ami egy kis varos a mostani varosban, sot van vagy negy varosfal, egymason belul, mint a matrjoska babak. A legbelsoben volt a csaszar palotaja, amit itt is tiltott varosnak hivnak, de joval romosabb, mint Kinaban, pedig sokkal kesobb epult. Hiaba na, a franciak es az amerikaiak megtettek a maguket itt a rombolas erdekeben. Elegge elfaradtunk, igy elhataroztuk, hogy riksaval megyunk vissza a hotelhez. Itt viszont elsore egyszemelyes riksak vannak, amirol aztan kiderult, hogy lehet rajta ketten is ulni, csak az egyik ember feljebb ul, a masik meg elotte a laba kozott. Nagyon vicces volt:-) Delutan meg megneztunk egy pagodat, ami egy hegy tetejen volt, nagyon nyugodt kornyezetben. Voltak ott mindenfele szines szornyeket abrazolo festmenyek, emberi tulajdonsagokat megtestesitve. Es persze rengeteg sarkany. Irtam mar, hogy itt minden sarkanyokkal van diszitve?

Masnap eleg faradan ebredtunk, nagyon rosszul aludtunk mindketten. Hamar rajottunk, hogy ez csak a delutan ivott kave miatt lehet. Itt ugyanis elkepesztoen eros kavet csinalnak, mar a multkor is megjartam az ejszakai vonatozas alatt, csak akkor meg nem gondoltam, hogy a kave miatt nem tudtam aludni. Reggeli utan elindultunk megnezni a kiralysirokat. Motorral, pontosabban robogoval! Eletemben eloszor ultem ilyenen, persze nem en vezettem, volt mindkettonknek soforje, de nagyon izgultam az elejen. Atkaroltam a vezetot, ahogy lattam a filmeket. Hat, kepzeljetek el, a pasi olyan vekony es torekeny volt, mint egy gyerek! Latni lehet ugyan, hogy nem vasgyurok itt az emberek, de ez nagyon megdobbento volt. Azert ot perc utan mar mertem a hatso kapaszkodoba is kapaszkodni, a pasi helyett, a vegere meg egeszen rakaptunk a robogozasra! :-)

A kiralysirok igazabol palotak voltak a varos korul, toval, erdovel korulveve. Mindegyikben volt tobb epulet es pagoda is, es persze rengeteg sarkanymotivum. Volt egy hely, aminek a termei 3D-s mozaikkal voltak diszitve. Voltunk meg egy kolostorban is, ahol eppen elkaptuk a szerzesek buddhista imajanak veget. Volt ott ket temeto is, az egyikben a csaszari palota eunuchjai, a masikban nagymeno buddhista szerzetesek voltak. Egyebkent itt erdekesek a sirok, vagy miniatur pagodak, vagy egyszeru felgombok, de akkor tobb is van egymas mellett. Erdekes modon, az eunuchoke volt a pagoda, a nagymeno buddhistake meg a felgomb :-) Elmentunk meg egy volt amerikai katonai bazisra, ami egy hegy tetejen volt, gyonyoru kilatassal a folyora, de gondolom akkoriban a katonak nem ezzel voltak elfoglalva. Megneztuk meg, hogy csinaljak a hires vietnami kup alaku kalapokat es a fustoloket.

Apropo, nehogy azt higyjetek, hogy a vietnami kalapos emberek zold rizsfoldek kozepen egy sztereotipia a filmekbol! Rengeteget lattunk mar, akarhol is utaztunk eddig! Egyebkent hihetetlen zold az egesz orszag most, nem is csoda ettol a sok nedvessegtol. Mindenhol van, a foldon folyok, tavak, az egben meg ugye az a rengeteg felho. Nem is beszelve a levegoben levo paratol, tiszta gondor allandoan a hajam.

Tegnap reggel elindultunk Huebol Hoi Anba. Eloszor vonatoztuk, ami nagyon klassz elmeny volt. Igaz, a vonatok a sinek allapota, meg a telepviszonyok miatt eleg lassan mennek helyenkent, de tegnap nem bantuk, olyan szep volt a latvany! Atkeltunk egy hagon, ami tulajdonkeppen elvalasztja Vienam ket reszet - par evtizede meg politikailag is - az eszaki resz idojarasa innen mar nem ervenyes, helyet atveszi a deli resz klimaja. Jobbrol hegyek voltak, balrol meg a tenger, jo messze alattunk. Csinaltam persze egy rakat kepet.

Utkozben megalltunk Danangban, ahol megneztuk a Cham muzeumot. Ez itt az egyik legjelentosebb regi kultura, eleg hasonlo az indiaihoz, talalkoztunk jo nehany ismeros istennel es persze rengeteg Buddha szoborral. Megegyeztunk egy taxissal, hogy elvisz minket Hoi Anba, ugy, hogy kozben megallunk a Marvany hegyeknel. Regebben itt banyasztak es dolgoztak fel a marvanyt, es csinaltak belole rengeteg szobrot. Ma mar kinai marvanyt hasznalnak, mert olcsobb idehozni, mint kitermelni. De nem is a szobrok miatt mentunk, hanem azert, mert az egyik hegy tele van barlangszentelyekkel es kolostorokkal. Nem reszletezem, rengeteg lepcsot megmasztunk nehany pagodaert es egy rakat Buddha szoboreret, de hat tudjatok milyenek vagyunk :-) Viszont nagyon szep latvany nyilt a hegyrol a masik negy ilyen hegyre, amik egyebkent egy teljesen sik terepen vannak, es a tengerre is. Sajnos arrafele csak epitkezeseket lattunk, itt a parton most hatalmas ingatlanfejlesztesek mennek, resortok, lakohazak...

Hoi Anba erkezve egy orat toltottunk szallaskeresessel. Ez itt Vietnam egyik legnagyobb nevezetessege, persze tele van turistaval, es igy az arak is egy kicsit elszalltak. Vegul is megtalaltuk ezt a mostanit, ahol az internet este nyolckor bezar. Mivel legutoljara reggel ettunk, azonnal rendeltunk. Ugy nezett ki, hogy itt a hotelben is van etterem, de mint kesobb kiderult a szemben levo etterembol hoztak a kajat. Nagyon lassan es egyesevel a tanyerokat :-) De legalabb finom volt!

Es most fogtok meglepodni: itt a vilagorokseg egyik varosaban, mindkettonknek nem az volt az elso, hogy rohantunk megnezni (mentsegunkre szoljon mar sotetedett), hanem nekialltunk shoppingolni!!!! Erre itt kulon iparag van, mindent megcsinalnak 1-2 nap alatt, oltonytol a csizmaig. Van mintadarabjuk es milllio katalogusuk is. Tuti, hogy egy egesz ruhatarat csinaltatnek, persze, ha lenne hely a csomagomban. Azert igy is belecsaptam: rendeltem ket ruhat, vagyis inkabb olyan tunikaszerut, es ket cipot, de szerintem meg ma reggel is lesz egy korom :-)

Na, egyenlore ennyi mara a reggeli kavezashoz. Legkozelebb valoszinuleg lesznek kepek is, vagy itt vagy a facebookon. Kiiratom az eddigieket CD-re es onnan majd teszek fel, mert nem merek semmi eszkozt bedugni ezekbe a szamitogepekbe, ki tudja milyen virusok vannak rajtuk...